Geschiedenis
In 1901 gebouwd pakhuis in sobere eclectische stijl naar ontwerp van de architecten J.P. Stok Wzn. en J.J. Kanters, in opdracht van de Blauwhoedenveem Rotterdam voor de opslag van Braziliaanse koffie en genaamd ‘Santos’. Geruime tijd was het 24,5 m hoge pakhuis Santos het hoogste pakhuis van Rotterdam, met een bovendien zeer geavanceerde laad- en losinrichting. Er zouden nog vier gelijksoortige pakhuizen gebouwd worden. Maar omdat het pakhuis niet direct aan de kade van de Rijnhaven was gebouwd bleken de gebruiksmogelijkheden beperkt.
Herbestemming
Pakhuis Santos heeft een oppervlakte van 1.140 m2. De draagconstructie bestaat uit geklonken gietijzeren kolommen in een stramien van 4,22 bij 5,30 meter. Deze rusten in de kelderverdieping op hardstenen consoles, die zijn gefundeerd op een zeer groot aantal palen. De verdiepingsvloeren bestaan uit houten bintlagen en planken. Het pakhuis had een voor die tijd zeer geavanceerde laad- en losinrichting. Op het dak stonden vier lierhuizen en met behulp van die lieren werden de goederen naar de verschillende verdiepingen getild. De vier lierhuizen op het dak werden in 1970 weggebroken, waarna de borstwering is doorgetrokken. Lange tijd is het dak gesierd geweest met een gigantische gietijzeren constructie, waarop de firmanaam stond vermeld.
Gebiedsopgave
Katendrecht is volop in beweging. In het “Pols” gebied zijn vier ontwikkelaars bezig met nieuwbouw projecten conform het stedebouwkundig plan. De vier ontwikkelaars Stebru, Heijmans, BPD, Frame Vastgoed en de gemeente Rotterdam willen in het gebied een grote hoeveelheid nieuwbouw realiseren waarbij de reeds aanwezige monumentale panden de rol van ‘icoon’ krijgen. Het rijksmonumentale pakhuis zou hierbij mogelijk een hotel-functie krijgen.
Tekst: RCE monumentenregister, top010.nl
Beeld: Erik Jansen